BULGARIAN ASSOTIATION OF PROFESSIONALS IN
NURSING
( BAPN )
БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ПРОФЕСИОНАЛИСТИТЕ ПО
ЗДРАВНИ ГРИЖИ (БАПЗГ)
У С Т А В
І. ГЛАВА ПЪРВА
СЪЩНОСТ
Чл.1. Българската Асоциация на
Професионалистите по Здравни Грижи (БАПЗГ) е доброволно и независимо съсловно
сдружение с нестопанска цел, което обединява, специалистите по здравни грижи,
осигуряващи здравни грижи в здравеопазването, работещи в здравната система,
медицинската наука и образование, здравните услуги и социалната сфера, от
частния и публичния сектор в Република България.
Чл.2. Наименованието на Асоциацията е
"Българска Асоциация на Професионалистите по Здравни грижи"(БАПЗГ), която
по-надолу е наричана Асоциацията
Чл.3. Асоциацията е юридическо лице, със
седалище : гр.София, район "Триадица" бул."Акад. Иван Гешов" №15.
Чл.4. Асоциацията обединява на равни начала
специалистите по здравни грижи - дееспособни физически лица, както и
юридически лица - съсловни сдружения на лица от сферата на социалните и
здравните услуги.
Чл.5. .Асоциацията упражняваа своята дейност
по места чрез 28 регионални клона, регистрирани във всеки областен център и два
в София - за София-град и София-област.
Чл.6. Всички специалисти по здравни грижи,
които упражняват професията си в Република България, могат да членуват в
БАПЗГ.
Чл.7. Асоциацията работи на принципа на
самоиздръжката. Тя набира средствата си от членски внос, материални и парични
дарения, одобрени проекти, международни инвеститори и институции - в рамките на
различни програми, кредити, договори с Правителството, стопанска дейност,
свързана с предмета на дейност на Асоциацията и разрешена.
Чл.8. Дейността на Асоциацията се осъществява
въз основа на действащото българско законодателство, този Устав и решенията на
Общото събрание - събор.
Чл.9. Асоциацията се представлява от
Председателя на Управителния съвет.Той може да упълномощава други лица за
извършване на определени дейности.
ЦЕЛИ , ЗАДАЧИ И ПРЕДМЕТ
Чл.10. Асоциацията ще осъществява своята
дейност в частна полза на своите членове.
Чл.11. Асоциацията има за предмет на дейност:
изразяване и защитаване на интересите, гражданската и
професионалната позиция на членовете си за подобряване на условията
на труд, образование, квалификация и специализация, усъвършенстване
на законодателството, подобряване на жизненото равнище на членовете
и съдействие за пълноценната им реализация; сътрудничество с държавни,
обществени и други организации, които имат сходни цели и биха подпомогнали
реализацията на целите на сдружението.
Чл.12. Основните цели на БАПЗГ
са:
/1./ Представлява своите членове и изразява и
защитава правата, интересите, гражданската и професионална им позиция по
отношение на законодателството, труд, образование, квалификация и специализация,
жизнено равнище и социално осигуряване.
/2./ Да издига социалният статут на членовете
си и съдейства за пълноценното им реализиране.
/3./ Да следва постиженията на
Световната Здравна Организация и съвременната наука и си сътрудничи с други
граждански и съсловни организации в България и чужбина.
/4./ По предвиденият в българското
законодателство ред, да осъществява дейност чрез различни организационни
форми(хосписи) и програми,подпомагане лечението и защитата на социалните права
на болни със заболявания,ограничаващи възможността им за гражданска и социална
реализация,както и на социално незащитени лица (с умствени и психически
разстройства); грижи за удължаване на живота на стари и немощни хора; палиативни
грижи в терминален стадий за достойна смърт; подпомагане лечението и грижи за
болни с тежки социално-значими заболявания и борба с тези заболявания; създаване
и реализиране на образователни програми,насочени както за съсловието,така и за
болните и техните близки (СПИН,рак,диабет и др.).
/5./ Подпомага своите членове и техните
семейства в случай на нужда.
/6./ Реализиране на проекти за профилактика на
определени заболявания на регионално и национално ниво.
/7./ Разработване на проекти,насочени
към защита на общите и социалните права и подкрепа на пациенти и лица в
неравностойно социално положение - инвалиди, лица страдащи от специфични
заболявания,лица с ограничен достъп до здравни услуги и др.
Чл.13. За постигане на тези цели, Асоциацията
си поставя следните задачи:
/1./ Да представя членовете на Асоциацията
пред държавни и други институции и организации.
/ 2./ Да участва във всички етапи (от
нормативен - до реализация) на политиката за реформа в здравеопазването и
образованието,отнасящи се до здравните грижи на населението и при изработването
на законопроекти и други нормативни актове,отнасящи се до здравеопазването и в
частност до здравните грижи, като представител на специалистите членове на
Асоциацията.
/ 3./ Да внася предложения пред представителни
и административни органи за издаване на нормативни актове и други нормативни
документи,обслужващи целите на Асоциацията и съсловието.
/4./ Да подкрепя и представя конкретни и общи
искания за членове на Асоциацията пред държавни и други институции и
организации.
/ 5./ Да подпомага членовете си в
следните насоки:
/а/. Събиране, анализиране и популяризиране
сред тях на информация по въпросите на здравните грижи.
/б/. Пропагандиране и популяризиране на идеите
на българския и световен опит в областта на здравните грижи.
/в/. Разрешаване и представяне на
материали,отнасящи се до дейността им.
/ 6./ Да осигурява възможност за саморегулация
и сдружаване на основата на свои интереси, разгръщане на лична инициатива и
предприемчивост на членовете на Асоциацията.
/7./ Да търси международни контакти, да
членува или да поддържа делови отношения с международни организации, съюзи и
асоциации със сходни цели на Асоциацията.
/ 8./ Да разгръща медийни и всякакви други
позволени от закона дейности, които са подходящи за набиране на средства за
съществуването, популяризирането и осъществяването на целите и задачите на
Асоциацията. Да организира издания и брошури, ориентирани към здравните
грижи.
/9./ Да учредява фирми и регистрира сдружения
със стопанска цел,подпомагащи дейността на Асоциацията, които не са в
противоречие със ЗЮЛНЦ.
/10./ Да извършва проучвателна дейност на
потребностите и организира продължаващо обучение чрез квалификационни курсове по
актуални проблеми на здравните грижи; чрез проекти на програма ФАР и др. в
сътрудничество с Факултета по "Обществено здраве" и медицинските
колежи.
ІІ. ГЛАВА
ЧЛЕНСТВО, ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ
ЧЛЕНСТВО
Чл.14.
/1/. Членството в БАПЗГ е индивидуално. В нея
могат да членуват юридически лица - съсловни сдружения на лица от
сферата на социалните и здравните услуги и дееспособни физически лица, които са
правоспособни специалисти по здравни грижи от всички образователни степени и
всички професии (сестри, акушерки, лаборанти, рехабилитатори и други), както и
обучаващи се в по-висока образователна степен (редовно или задочно), пенсионери,
при спазване на принципите за:
/1./ Доброволност и свобода на
сдружаването;
/2./ Гарантиране правото на членство на всеки
работещ,учащ или пенсионер в здравеопазната система,медицинската наука и
образование,здравните услуги и социалната сфера от частния и публичен
сектор;
/3./ Пълна демократичност и откритост в
дейността, плурализъм на идеи, становища и предложения, свобода на
дискусиите;
/4./ Задължителност на взетите с мнозинство
решения;
/5./ Пряк избор на ръководството при
спазване на мандатния принцип, независимо от политическата, религиозна и
етническа принадлежност.
/6/. Членствените правоотношения възникват
при:
а/приемане;
б/сливане и вливане.
/7/ Членовете на Асоциацията се вписват в
регистъра на БАПЗГ
Чл.15. Пълноправен член на Асоциацията може да
бъде всеки, който:
/1./ Отговаря на изискванията по
чл.14.
/2/. Споделя целите на
Асоциацията.
/3./ Приема и съблюдава Устава.
/4/. Изпълнява решенията на ръководните
органи.
/5./ Направи встъпителна вноска от 1% от
минималната работна заплата за страната и впоследствие редовно плаща месечен
членски внос в размер на 1% от минималната работна заплата или друг размер,
определен от Общото събрание - събор.
/6./ Еднократно годишно внася 1% от
минималната работна заплата за членски внос в международни
организации.
ПРИЕМАНЕ
Чл.16. Нови членове се приемат от
Управителния съвет въз основа на молба, подадена директно или чрез клон на
Асоциацията. В молбата кандидатът посочва трите си имена, ЕГН, месторождение,
гражданство, постоянен адрес, професия, месторабота и телефони за
връзка.
/1/. Към молбата-заявление се прилага диплома
за завършено образование (копие) на кандидата. Молбата се разглежда от УС на
първото свикано след подаването и заседание. След вземане на решение за
приемане, кандидатът се вписва в регистъра на БАПЗГ.
/2/. По молбата на кандидатие - юридически
лица националния управителен съвет се произнася с решение и решението му се
съобщава писмено на кандидатите за членове.
/3/. Лицата, вписани в регистъра на БАПЗГ, са
длъжни да заявят промените в подлежащите на вписване обстоятелства в двуседмичен
срок от възникването им.
/4/. Всеки клон води книга, в която се вписват
членовете на Асоциацията с постоянен адрес на съответната
територия.
Чл.17. При доброволно прекратяване на
членството е възможно то да бъде подновено при условия, посочени в чл.14 от
Устава.
ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ЧЛЕНСТВОТО
Чл.18. Членството в Асоциацията се прекратява
на едно от следните основания:
/1./ Заявление до Управителния съвет за
доброволно напускане, при условие,че желаещият да напусне е изпълнил
задълженията си, произтичащи от членството, след което в 14-дневен срок
Управителният съвет се произнася.
/2./ Смърт, поставяне под запрещение или
отпадане на условията по чл.14 от Устава.
/3./ При неплащане на членския внос в
определените от Общото събрание срокове (повече от шест месеца).
Чл.19. При прекратяване на членството,
Асоциацията не дължи връщане на внесените вноски.
Чл.20. Член на Асоциацията се изключва с
мотивирано решение на Управителния съвет,при следните случаи:
/1./ Неспазване на Устава на
Асоциацията;
/2./ Когато с действията и поведението си
уронва престижа на Асоциацията.
Чл.21. Общото събрание - събор утвърждава
решенията на Управителния съвет за изключване или го отменя при постъпила
основателна жалба.
ПРАВА НА ЧЛЕНОВЕТЕ
Чл.22. Членовете на Асоциацията имат
право:
/1./ Да избират или да бъдат избирани в
ръководните органи на Асоциацията.
/2./ Да участват в осъществяване дейностите на
Асоциацията, в обсъждането и разрешаването на професионални проблеми, да внасят
свои предложения и искания за разглеждане.
/3./ Да поставят за решаване
въпроси от общ интерес, да отправят към органите на Асоциацията молби, питания,
искания, мнения, предложения и други,свързани с реализирането на техните
материални, социални и духовни потребности, да искат отчет за изпълнението на
взетите решения.
/4./ Да ползват социалната
подкрепа на Асоциацията в случай на загубена трудоспособност, както и на
семействата им в случай на тяхната смърт
/5./ Да бъдат информирани за дейността
на Асоциацията.
ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЧЛЕНОВЕТЕ
Чл.23. Членовете на Асоциацията са длъжни:
/1./ Да спазват Устава на Асоциацията и
решенията на Общото събрание.
/2./ Да съдействат за изпълнение на задачите
на Асоциацията и да провеждат общата й политика.
/3./ Да плащат членски
внос.
Чл.24. Асоциацията има право да се асоциира с
други сходни организации, като Българска Лекарски Съюз и др.
Чл.25. Асоциацията води:
/1./ Книга-регистър на членовете,в която се
вписват имената,адресите и персоналните данни на членовете и тяхното приемане в
Асоциацията.
/2./ Протоколна книга за решенията на Общото
събрание - събор.
/3./ Ведомост за членски внос.
/4./ Касова книга
"Приход-разход".
ІІІ. ОРГАНИ НА АСОЦИАЦИЯТА
Чл.26.
/1/. Органи на Асоциацията са:
-Общо събрание - събор на БАПЗГ;
-Управителен съвет;
-Национален съвет;
-Председател на УС, заместник-председатели и
главен секретар;
-Контролна комисия;
-Комисия по етика.
/2/ Висш орган е Общото събрание - събор на
БАПЗГ
/3/ Управителен орган на асоциацията е
Управителният съвет
/4/ Постоянно действаща оперативна структура е
Националният Съвет, в който участват членовете на УС и управителите на клоновете
на Асоциацията.
1. ОБЩО СЪБРАНИЕ - СЪБОР
СЪСТАВ НА ОБЩОТО СЪБРАНИЕ - СЪБОР
Чл.27./1/. Общото събрание - събор се състои
от членове, излъчени като представители от клоновете на
Асоциацията.
/2/ Представителите по ал. 1 се избират от
общи събрания на регионалните клонове при норма на представителство един делегат
на 75 члена. Членовете към един клон добиват право на още един делегат, ако
броят им надвишава с повече от 38 кратното на 75 число.
/3/. Органът по ал.1 се свиква на редовни
заседания веднъж на 3 години и на извънредни заседания. Членовете на Националния
съвет и председателите на Контролната Комисия и Комисията по професионална
етика, които не са избрани за делегати от общите събрания на съответния клон,
участват в заседанията на Общото събрание -събор без право на глас.
/4/. Членът-юридическо лице, участва в Събора
със свой представител физическо лице. То удостоверява това си качество със
съдебно удостоверение за актуално състояние на юридическо лице.
ПРАВОМОЩИЯ
Чл.28./1/ Общото събрание -
събор:
1. Изменя и допълва Устава на Асоциацията;
2. Приема други вътрешни актове;
3. Избира Управителен съвет , като член на
Управителния съвет по право за един мандат остава предишният
Председател;
4. Избира Председател с мандат три години,
като един и същи Председател не може да бъде избиран за повече от два
последователни мандата.
5. Избира и освобождава членовете на
Управителния съвет;
6. Избира и освобождава членовете на
Контролната комисия, която се състои от пет лица;
7. Избира членове на Комисията по етика, която
се състои от 7 лица;
8. Потвърждава или изменя решения за приемане
или изключване на членове;.
9. Взима решения за преобразуване и
прекратяване на Асоциацията; за обявяването й в ликвидация и избиране на
ликвидатори;
10. Приема основните насоки на програмата за
дейността на Асоциацията
11. Приема бюджета на Асоциацията;
12. Приема отчета за дейността на Управителния
съвет, Контролната комисия и Комисията по етика;
13. Отменя решения на другите органи на
Асоциацията, противоречащи на закона, Устава или други вътрешни актове,
регламентиращи дейността на Асоциацията;
14. Обсъжда и взима решения по всички основни
въпроси по дейността на Асоциацията, които не са предоставени на други
органи.
/2/. Правата по ал.1,т.1, 3, 6, 7, 9,11,
12 и 13 не могат да се възлагат на други органи на
Асоциацията.
/3/.Решенията на Общото събрание - събор са
задължителни за другите органи на Асоциацията.
/4/. Решенията на Общото събрание - събор
подлежат на съдебен контрол относно тяхната законосъобразност и съответствие с
Устава.
/5/. Решенията на органите на Асоциацията,
които са взети в противоречие със закона,устава или предходно решение на Общото
събрание - събор, могат да бъдат оспорвани пред Общото събрание - събор по
искане на заинтересуваните членове на Асоциацията или на неин орган,отправено в
едномесечен срок от узнаването им, но не по-късно от една година от датата на
взимането на решението.
СВИКВАНЕ
Чл.29. /1/. Общото събрание - събор се свиква
на 3 години от Управителния съвет или по писмено искане на една трета от
членовете на Асоциацията. Ако в последния случай Управителния съвет в
едномесечен срок не отправи писмена покана за свикването му, то се свиква от
съда по седалището на Асоциацията по писмено искане на заинтересуваните членове
или натоварено от тях лице.
/2/. Управителният съвет може да свиква
извънредно Общо събрание - събор, ако важни причини налагат това.
/3/. С решение на Управителния съвет се
определят дневния ред, датата, часа и мястото на провеждане на събора. Най-малко
един месец преди посочения ден за свикване на Общото събрание - събор в Държавен
вестник се публикува покана, която съдържа дневния ред, датата и часа на
провеждането му и по чия инициатива се свиква. В същия срок поканата се поставя
на мястото за обявления в сградата, в която се намира управлението на
Асоциацията.
КВОРУМ
Чл.30.
/1/. Общото събрание - събор се счита за
законно, ако присъстват повече от половината от представителите, определени по
предвидения в настоящия устав ред.
/2/. При липса на кворум, то се отлага с един
час по-късно на същото място и при същия дневен ред и се смята законно, колкото
и членове да са се явили.
РЕШЕНИЯ
Чл. 31.
/1/. Решенията на се взимат с явно гласуване
по решение на събранието и обикновено мнозинство, като всеки представител
на членовете има право на един глас. Гласовете на всички членове са
равни.
/2/. Решенията за изменение на Устава,
прекратяване на дейността на Асоциацията или за преобразуването й се взимат с
мнозинство от 2/3 от присъстващите.
/3/. Член на Общото събрание - събор няма
право на глас при решаването на въпроси, отнасящи се до:
1. него, неговият съпруг/а/ или роднина по
права линия - без ограничения,по съребрена линия - до четвърта степен, или по
сватовство-до втора степен включително;
2. юридически лица, в които той е управител
или може да наложи или възпрепятства взимането на решения.
/4/. На заседанията на Общото събрание - събор
се води протокол,който се подписва от протоколчика и председателя и се съхранява
до 10 години.
2.УПРАВИТЕЛЕН СЪВЕТ
СЪСТАВ
Чл.32.
/1/. Управителен орган на Асоциацията е
Управителният съвет.
/2/.Управителният съвет организира и
координира цялостната дейност на Асоциацията между две общи събрания и изпълнява
всички функции, които не са от изключителната компетентност на Общото събарние -
събор.
/3/. В работата на Управителния съвет
участват:
-Председател;
-Заместник-председателите;
-Главният секретар;
-Членове, избрани от Събора (с общ брой не
по-малко от 11 и не повече от 21 човека - те се избират за не повече от два
мандата).
ПРАВОМОЩИЯ
Чл.33. Управителният съвет:
1.
Избира Зам.-председатели, Главен секретар, координатор за връзки с
обществеността и координатори на клоновете от състава на УС. При положение, че
някои от членовете на УС не може да поеме платената длъжност главен секретар, УС
има право да проведе конкурс за главен секретар.
2.
Взема решения за издания и избира главен редактор на печатния орган на
Асоциацията.
3.
Избира от състава си представители за участие в различни комисии на национално
ниво.
4. Представлява Асоциацията и определя обема
на представителната власт на отделни негови членове;
5. Свиква редовни или извънредни събрания на
Общото съъбрание - събор; определя нормите за представителство за Общото
събрание - събор;
6. Осигурява изпълнението на решенията на
Общото събрание - събор;
7. Създава Национален регистър на членовете,
който ежегодно актуализира;
8. Осигурява защита на данните в регистъра от
неправомерен достъп;
9. Приема годишен финансов план и програма за
дейността на Асоциацията;
10. Подготвя и внася в Общото събрание - събор
отчет за дейността на Асоциацията;
11. Определя реда и организира извършването на
дейността на Асоциацията и носи отговорност за това;
12. Определя адреса на
Асоциацията;
13. Взаимодейства със сродни сдружения и други
организации в страната и чужбина за изпълнение целите на
сдружението;
14. Съставя помощни комисии по различни
проблеми, съставени от членове на съюза или други експерти;
15. Координира и подпомага дейността на
районните колегии на Асоциацията, избира от състава си представители за участие
в различни комисии на национално ниво;
16. Взима решения относно дължимостта и
размера на членския внос или имуществените вноски;
17. Взима решение за участие в други
организации;
18. Взима решения за разрешени от закона
дейности;
19. Приема щата, в рамките на
бюджета;
20. Определя броя и длъжностите на щатни и
хоноровани дейци на Асоциацията.
СВИКВАНЕ
Чл.34.
/1/. Заседанията на Управителния съвет се
свикват и ръководят от председателя. Председателят е длъжен да свиква заседание
на Управителния съвет при писмено искане на една трета от членовете му. Ако
Председателят не свика заседание на Управителния съвет в едноседмичен срок, то
може да се свика и от всеки от заинтересованите членове на Управителния съвет.
При отсъствие на Председателя, заседанието се ръководи от Заместник -
председател.
/2/. Управителният съвет се свиква при
необходимост на заседанието, но най-малко веднъж на три месеца. Свикването се
извършва с покана, отправена от Председателя на Асоциацията - препоръчано писмо
до всеки от членовете на Управителния съвет, в което се посочва датата, часът,
мястото и дневния ред.
/3/. Управителният съвет може да взима
решение, ако на заседанието му присъстват повече от половината от неговите
членове.
/4/. Присъстващо е и лице, с което има
двустранна телефонна или друга връзка, гарантираща установяването на
самоличността му и позволяваща участието му в обсъждането и взимането на
решения. Гласуването на този член се удостоверява в протокола от
председателстващия заседанието.
/5/. Решенията се взимат с мнозинство от
присъстващите, а решенията за разпореждането с имуществото - с 2/3 от
присъстващите.
/6/. При наличие на равен брой гласове, гласът
на Председателя е решаващ.
/7/. Управителният съвет може да взима решение
и без да бъде провеждано заседание, ако протоколът за взетото решение е подписан
без забележки и възражения за това от всички членове на Управителния съвет.
3. ПРЕДСЕДАТЕЛ И ЗАМ.ПРЕДСЕДАТЕЛИ
Чл. 35.
/1/. Председателят на Управителния
съвет:
1.
Ръководи дейността на Асоциацията и на Управителният съвет;
2.
Лично или чрез упълномощен от него член на Управителният съвет, представлява
Асоциацията при всички контакти в страната и чужбина;
/2/ В случай, че Председателят на Асоциацията
е в невъзможност трайно да изпълнява своите функции, Управителният съвет на
Асоциацията упълномощава един от зам.председателите или друг член на
Управителният съвет за временно изпълняващ длъжността Председател.
/3/. Председателят на Асоциацията съхранява
печата.
/4./ Председателят получава възнаграждение в
размер, определен от УС, за осъъществяваната от него дейност.
/5./ Зам.-председателите подпомагат
Председателя в дейността му и го заместват при невъзможност да упражнява
функциите си.
/6./ Главният секретар на УС;
-
ръководи дейността по непосредствено изпълнение на решенията на УС
-
организира заседанията на УС
-
организира технически и административно дейността на УС
-
главният секретар е на платена длъжност с граждански или трудов
договор
/7./Координаторът за връзки с обществеността
на УС;
-
поддържа комуникаций с мас. медийте
-
поддържа връзки с държавни, обществени и неправителствени организации и
регионалните колегии
- координаторът за връзки с
обществеността е на платена длъжност с граждански или трудов
договор.
4. НАЦИОНАЛЕН СЪВЕТ
Чл.36. Националният съвет се състои от
Управителен съвет и управителите на клоновете на Асоциацията;
/1./ Националният съвет се свиква от
Председателя на УС на БАПЗГ не по-рядко от веднъж на 6 месеца, заседава под
негово председателство и има следните правомощия:
-
приема, допълва и изменя Правилник за водене и съхраняване данните в Националния
регистър;
-
приема, допълва и изменя вътрешните правилници на БАПЗГ, предвидени в
устава;
-
произнася се по проекти за добрата здравна грижа и за Националния рамков
договор;
-
взема решение по други въпроси, поставени от органите на БАПЗГ на национално
равнище;
/2./ Националният съвет взема решения с
обикновено мнозинство при участие на не по-малко от половината от състава му,
освен в случаите, когато настоящият устав предвижда друг ред на
гласуване;
/3./ В работата на Националния съвет могат да
бъдат привлечени за участие членове на съюза, представители на асоциирани
организации или други експерти.
5. КОНТРОЛНА КОМИСИЯ
Чл. 35.
/1./ Контролната комисия се състои от
председател и четирима члена;
/2./ На първото заседание след избора,
Контролната комисия избира от състава си с обикновено мнозинство и с тайно
гласуване заместник на председателя, който подпомага председателя и го замества
в негово отсъствие;
/3./ Контролната комисия:
1.
контролира законосъобразността и уставоцелеобразността на взетите от УС решения
и тяхното изпълнение;
2.
представя пред Общото събрание -събор на БАПЗГ отчет за своята дейност и
предложения за освобождаване или неосвобождаване от отговорност на
членовете;
/4./ Контролната комисия взема решения с
обикновено мнозинство при присъствие на 2/3 от членовете и работи съгласно
правилник за дейност.
6. КОМИСИЯ ПО ЕТИКА
Чл. 36.
/1./ Комисията по етика на БАПЗГ се състои от
председател и шест члена;
/2./ На първото заседание след избора,
Комисията по професионална етика избира от състава си с обикновено мнозинство и
с тайно гласуване заместник на председателя, който подпомага председателя и го
замества в негово отсъствие;
/3./ Комисията се произнася по
професионално-медицински, морално-етични и деонтологични въпроси, свързани с
упражняването на професията;
/4./ Комисията взема решения с
обикновено мнозинство при присъствие на 2/3 от членовете и работи съгласно
правилник за дейност.
Чл. 37.
/1./ Редовните заседания на УС са открити за
членове на БАПЗГ
/2./ Заседанията на Контролната комисия и
Комисията по професионална етика са закрити
Чл. 38
/1./ Председателят на УС, председателите на
Контролната комисия и Комисията по етика се избират и освобождават чрез
гласуване с обикновено мнозинство от присъстващите делегати на Общото събрание -
събор. Гласуването може да бъде тайно или явно по решение на
събранието.
/2./ В случай, че при първо гласуване не се
стигне до избор за някоя от длъжностите по ал.1 с повече от половината от
гласовете, се провежда второ гласуване, в които се състезават двамата кандидати
в нея с най-много гласове и за избран се счита кандидата, получил повече
гласове. Същата процедура се прилага и ако двама кандидати за една длъжност
получат при първо гласуване равен брой гласове;
/3./ Членове на Управителния съвет, на
Контролната комисия и Комисията по етика и по трима резервни членове се избират
с обикновено мнозинство с тайно гласуване в общи листи като кандидатите се
класират според броя на получените гласове. По решение на Общото събрание -
събор гласуването може да бъде явно.
IV. ИМУЩЕСТВО И ФИНАНСИРАНЕ
Чл. 39. Имуществото на Асоциацията се
състои от пари, вещи, вещни права, права за ползване, права върху
интелектуалната собственост и всички други права, които законодателството
допуска да бъдат елементи от имуществото на юридическото лице.
Чл. 40. Паричните средства на
Асоциацията се съхраняват в банкова сметка. Тя може да ги влага в държавни или
гарантирани от държавата ценни книжа и други инвестиционни инструменти, като се
ръководи от съображения за сигурност на вложените средства.
Чл. 41. Издръжката на Асоциацията се
осъществява от:
/1. / Членски внос.
/2./ Доброволни вноски и дарения от
физически и юридически лица от страната и чужбина.
/3./ Рекламиране на здравни
грижи.
/4./ Обучение, чрез провеждани
квалификационни курсове по актуални проблеми на здравните грижи от спечелени
проекти по програми; от осъществяваното сътрудничество.
/5./ Постъпления от печатни
органи.
/6./ Други позволени от закона
източници.
Чл. 42.
/1/. Асоциацията може да образува и
участва в търговски дружества по законоустановения ред, като решение за това се
взима от Управителният съвет.
/2/. Приходите от стопанската дейност се
използват за постигане на целите и .
/3/. Асоциацията не разпределя
печалба.
Чл. 43. Разпоредител на имуществото е
Управителният съвет.
Чл. 44. Минималният размер на членският
внос и размерът на отчисленията към органите на национално равнище се определят
от Общото сбрание - събор. При встъпване в асоциацията се внася встъпителна
вноска от 1% от минималната работна заплата и 1% еднократно годишно за членски
внос в международните организации.
Чл. 45. Управителите на клоновете
организират събирането на членски внос и внасят отчисленията за бюджета на
БАПЗГ.
Чл. 46. По приложението на тази глава и реда
за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане бюджета на БАПЗГ, Националният
съвет приема отделен правилник
Чл. 47.. Членовете на Асоциацията не носят
отговорност за нейните задължения.
V. ПРЕКРАТЯВАНЕ
Чл. 48. Асоциацията се
прекратява:
/1/ .С решение на Общото събрание - събор с
мнозинство 2/3 от присъстващите.
/2. / По решение на съда.
.
VІ. ЛИКВИДАЦИЯ.
РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ИМУЩЕСТВОТО СЛЕД
ЛИКВИДАЦИЯ
Чл. 49. При прекратяване на БАПЗГ се извършва
ликвидация от Управителният съвет или чрез упълномощено от него лице. При
ликвидация, ликвидаторът е длъжен, по възможност, да удовлетвори кредиторите на
Асоциацията от наличните парични средства, а ако това е невъзможно-чрез
осребряване на движимото, а след това и на недвижимото имущество, съгласно
разпоредбите на Чл. 43 /1/ и /2/ от ЗЮЛНЦ.
Чл. 50. /1/. Имуществото останало след
удовлетворяване на кредиторите, се предоставя на друго юридическо лице с
нестопанска цел със същата или близка нестопанска дейност по решение на Общото
събрание - събор;
/2/. Ако имуществото не бъде предоставено по
реда на предходната алинея, то се предава на общината по местоседалището
на Асоциацията.
VІІ.ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 51. Асоциацията има кръгъл печат с надпис
"БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ПРОФЕСИОНАЛИСТИТЕ О ЗДРАВНИ ГРИЖИ" - София.
Асоциацията има собствена емблема, която се
поставя на всички официални документи.
Чл. 52. БАПЗГ създава централен печатен
орган.
Чл. 53. За неуредени по този Устав въпроси се
прилагат разпоредбите на действащото българско законодателство. Уставът е
съставен в два еднообразни екземпляра - единият за Софийски градски съд, а
другият - за Асоциацията.
Чл. 54. Уставът е приет на учредително
събрание на БАПЗГ,проведено на 11.05.2003 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УС:............................................
/ проф. Д.р Станка Маркова/