У С Т А В

 

І. ГЛАВА ПЪРВА

 

 

                                                            СЪЩНОСТ

 

 Чл.1. Този Устав е измененият и допълнен Устав на БАПЗГ (регистриран СГС ФД № 6809/2003), съобразен със Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти (ЗСОМСААМС), обнародван Д.В. бр. 46 от 03.06.2005 г., наричан по-нататък Закон за съсловието, който урежда устройството, организацията и дейността на съсловната организация на съсловието, условията за упражняване на професията им, както и за поддържане на професионалния им регистър.

 

Чл. 2. Българската Асоциация на Професионалистите по Здравни грижи (БАПЗГ) е  независимо съсловно сдружение с нестопанска цел, регистрирано по ЗСОМСААМС, което обединява медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти на Република България, независимо от образователното им ниво и спициалност и работещи в здравната система, медицинската наука и образование, здравните услуги и социалната сфера, от частния и публичния сектор в Република България.

 Чл.3. Наименованието на съсловната Асоциация е “Българска Асоциация на Професионалистите по Здравни грижи”(БАПЗГ), която по-надолу е наричана Асоциацията

 

Чл.4. Асоциацията е юридическо лице, със седалище : гр.София, район “Триадица” бул.”Акад. Иван Гешов” №15.

 

Чл. 5. (1)Съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти е Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи.

(2) Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) е юридическо лице със седалище София.

(3) Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи упражнява своята дейност по места, чрез регионални колегии, които се явяват клонове на Асоциацията.

 

Чл. 6 (1) Медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, които упражняват професията си, членуват в БАПЗГ и са вписани в регионалните регистри с персионален номер от националният ригистър.

(2) Членството на медицинските сестри, акушерки и асоциирани медицински специалисти, които не упражняват професията си, е доброволно.

 

                  СРЕДСТВА И НАЧИН НА СЪБИРАНЕТО ИМ

 

Чл.7. Асоциацията работи на принципа на самоиздръжката.

 Тя набира средствата си от:

-         членски внос;

-         такса продължаващо обучение;

-         материални и парични дарения,

-         одобрени проекти, международни инвеститори и институции – в рамките на различни програми,

-         кредити,

-         договори с Правителството,

-         стопанска дейност, свързана с предмета на дейност на Асоциацията и разрешенаот законите.

-    организира семинари и лекционни курсове и други прояви, съдействащи за постигане целите ;

- осъществява контакти със сродни организации  в страната и чужбина.

- Провежда  беседи, дискусии, изложби и срещи с изявени професионалисти в областта и обмяна на опит;

-    Извършва експертна и консултантска дейност с други организации.

-  Привлича известни специалисти от страната и чужбина за подпомагане на дейността.

-         Организира, финансира и извършва и други разрешени от закона дейности, свързани с целите на асоциацията.

 

Чл.8. Дейността на Асоциацията се осъществява въз основа на Закона за съсловната организация на мецицинските сестри, акушерки и асоциираните медицински специалисти, този Устав и решенията на Конгреса.

 

Чл.9. Асоциацията се представлява от Председателя на Управителния съвет, който може да упълномощават други лица за извършване на определени дейности.

 

 

 

 

ЦЕЛИ, ПРЕДМЕТ НА ДЕЙНОСТТА, ФУНКЦИИ И ЗАДАЧИ

 

Чл.10. Асоциацията ще осъществява своята дейност в частна полза на своите членове.

 

Чл.11. Асоциацията има за предмет на дейност: изразяване  и защитаване на  интересите, гражданската и професионалната позиция и статут на членовете си за усъвършенстване на образованието, квалификацията и специализацията, усъвършенстване на  законодателството, подобряване на жизненото равнище на членовете и  съдействие за пълноценната им реализация; сътрудничество с държавни, обществени и други организации, които имат сходни цели и биха подпомогнали реализацията на целите на сдружението.

/2/ За осъществяване на своя предмет на дейност Асоциацията извършва дейност като:

- Събиране, анализиране и популяризиране на информация по въпросите на здравните грижи.

       - Пропагандиране и популяризиране на идеите на българския и световен опит в областта на здравните грижи.

       - издаване и представяне на печатни материали, отнасящи се до дейността им.

       - Да осигурява възможност за сдружаване, с цел разгръщане на лична инициатива и предприемчивост на членовете на Асоциацията.

       - Да търси международни контакти, да членува или да поддържа делови отношения с международни организации, съюзи и асоциации със сходни цели на Асоциацията.

      - Да разгръща медийни и всякакви други позволени от закона дейности, които са подходящи за набиране на средства за съществуването, популяризирането и осъществяването на целите и задачите на Асоциацията. Да организира издания, ориентирани към здравните грижи, като основно научно, практическо и информационно издание на Асоциацията е списание „Здравни грижи”.

      - Да учредява фирми и регистрира сдружения със стопанска цел,подпомагащи дейността на Асоциацията, които не са в противоречие със ЗЮЛНЦ.

     - Да извършва проучвателна дейност на потребностите и организира продължаващо обучение от Асоциацията, чрез квалификационни курсове по актуални проблеми на здравните грижи; чрез проекти на програма ФАР и др. в сътрудничество с Факултета по “Обществено здраве” и медицинските училища и базите за следдипломно обучение.

 

 

Чл.12. Основните цели на БАПЗГ са:

 

 (1)  Представлява своите членове и изразява и защитава правата, интересите, гражданската и професионална им  позиция по отношение на законодателството, труд, образование, квалификация и специализация, жизнено равнище и социално осигуряване.

 (2) Да издига професионалният и социалният статут на членовете си и съдейства за пълноценното им реализиране, както в Република България, така и в рамките на ЕС.

 (3) Да следва постиженията на Световната Здравна Организация и съвременната наука и си сътрудничи с други граждански и съсловни организации в България и чужбина.

 (4) По предвиденият в българското законодателство ред, да осъществява дейност чрез различни организационни форми(хосписи) и програми,подпомагане лечението и защитата на социалните права на болни със заболявания,ограничаващи възможността им за гражданска и социална реализация,както и на социално незащитени лица (с умствени и психически разстройства); грижи за качествен живот на стари и немощни хора; палиативни грижи в терминален стадий за достойна смърт; подпомагане лечението и грижи за болни с тежки социално-значими заболявания и борба с тези заболявания; създаване, организиране и реализиране на образователни програми,насочени както за съсловието,така и за болните и техните близки (СПИН,рак,диабет и др.).

(5) Реализиране на проекти за промоция и профилактика на определени заболявания на регионално и национално ниво.

(6) Повишаване на нивото на квалификацията и специализацията на съсловието

(7) Гарантиране на добра практика при спазване на етичните норми

 (8) Разработване на проекти,насочени  към защита на общите и социалните права и подкрепа на пациенти и лица в неравностойно социално положение – инвалиди, лица страдащи от специфични заболявания,лица с ограничен достъп до здравни услуги и др.

 

 

ФУНКЦИИ И ЗАДАЧИ

 

 Чл.13. За постигане на тези цели, Асоциацията изпълнява следните функции и задачи, съобразно Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерки и асоциираните медицински специалисти :

  1. представлява своите членове и защитава професионалните им права и интереси;
  2. създава и води национален и регионални професионални регистри на членовете си;
  3. определя условията и реда за вписване в регистрите по т. 2 на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти и правилата за издаването на сертификат за квалификация по професията;
  4. приема Кодекс за професионалната етика на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти и упражнява контрол по спазването му;
  5. приема правила за добра практика, предлага ги за утвърждаване от министъра на здравеопазването и упражнява контрол по спазването им;
  6. налага санкциите, предвидени в закон;
  7. организира, координира и регистрира продължаващото обучение на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, при условия и по ред, определени в договори с висшите медицински училища и с базите за следддипломно обучение;
  8. участва със свой представител със съвещателен глас във Висшия медицински съвет към министъра на здравеопазването;
  9. дава становища и конкретни предложения по проекти на нормативни актове в областта на здравните грижи, осъществявани от медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти;
  10. осъществява сътрудничество с други органи, организации и институции в страната и чужбина;
  11. подпомага своите членове и техните семейства в случай на нужда, съгласно Устава на организацията в следните насоки ;

 

ЧЛЕНСТВО

 

ЧЛЕНСТВО ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ

Чл. 14.(1) Членовете на Асоциацията  могат да бъдат дееспособни физически лица, които трябва да отговарят на изискванията в чл.4 и 5 от Закона за съсловната организация.             

           

(2). Членството се придобива от датата на решението на общото събрание на Регионалната колегия за това . Членствените права и задължения са непрехвърляеми и не преминават върху други лица при смърт, съответно при прекратяване.

(3) Членството в  Асоциацията възниква с вписването в регистъра на Регионалната колегия на територията, на която лицата по чл. 4 от този закон осъществява дейността си.

(4) Вписването се извършва след подаване на заявление по образец в Колегията по ал.1. В заявлението се посочват трите имена, единния граждански номер, месторождението, гражданството на лицето и адреса по местоживеене и месторабота, номер, дата и място на издаване на диплома за образователна степен, диплома за специалност и удостоверение за квалификация.

(5) Документите предвидени в чл. 35 т. 3 /от Закона за съсловието/ се подават, когато се подава заявление за сертификат за квалификация, по правилата на НСК

Чл.15. (1) Управителният съвет на РК на БАПЗГ проверява дали са налице изискванията по Закона за съсловието и Закона за здравето за вписване на лицата, упражняващи професиите си по чл. 1 в регистъра на колегията

(2) Ако лицата отговарят на изискванията по ал. 1 , вписването се извършва в 14 дневен срок, от подаване на документите по чл.35 ал.2 /от Закона за съсловието

(3) Управителният съвет на РК на БАПЗГ изпраща информацията от регистъра си до УС на Асоциацията за вписване в националния регистър. В срок до 1 месец Управителния съвет на БАПЗГ издава членска карта  с персонален номер на лицето по образец, утвърден от Националния съвет

(4) Отказ от вписване в регистъра на регионалната колегия се прави при :

1. непредставяне на документите по чл. 35 ал. 2 от Закона за съсловиетно

2. При заличаване на лицето от регистъра на друга регионална колегия – за срока на наказание

(5) Отказът за вписване в регистъра може да обжалва в седем дневен срок, от получаване на съобщението пред Управителния съвет на БАПЗГ, който се произнася с решение в едноседмичен срок.

(6) Решенията на УС на БАПЗГ подлежат на обжалване по реда на Закона за Върховния административен съд

Чл. 16. (1) В регистъра се вписват следните обстоятелства :

1.      Трите имена и единният граждански номер, месторождението и гражданството

2.      адрес по местоживеене и месторабота

3.      висше медицинско образование - номер, дата и място на издаване на дипломата;

4.      специалност - номер, дата и място на издаване на дипломата

5.      научната степен, научното звание - номер, дата и място на дипломата, съответно протокола;

6.      наложените наказания по реда на този закон

7.      удостоверение за правоспособност, ако е завършил образованието си след влизане на ЗЗ

8.      други валидни документи, удостоверяващи придобитата квалификация

9.      други обстоятелства, определени от националния съвет

(2) Лицата, вписани в регистъра на регионалната колегия са длъжни да заявят за вписване промяна на обстоятелствата по ал. 1, т. 2, 4, 5, 6 и 7.

(3) Всички вписани обстоятелства и промени в регистъра регионалната колегия изпраща на националния регистър на електронен и хартиен носител в срок до 10 дни.

(4) Националният и регионалните регистри са за служебно ползване и при ползването им се спазват изискванията на този закон и на Закона за защита на личните данни.

 

Раздел II.

Права и задължения

Чл. 17.  Членовете на БАПЗГ имат право:

1. да избират и да бъдат избирани в органите на БАПЗГ и на регионалните колегии;

2. да се ползват от закрилата на асоциацията при спорове, свързани с упражняването на професията;

3. на материална помощ в случаи на оттегляне от работа, загубена работоспособност, както и на семействата им в случай на тяхната смърт, съгласно устава;

4. да бъдат информирани за дейността на БАПЗГ;

5. да търсят съдействието на БАПЗГ за професионалното си усъвършенстване;

6. на достъп до обстоятелствата, вписани в регистъра.

Чл. 18. Членовете на БАПЗГ са длъжни да:

1. упражняват своята професия в съответствие с Кодекса за професионална етика и в рамките на своите компетенции;

2. прилагат правилата за добра медицинска практика;

3. спазват устава;

4. уведомяват управителния съвет на регионалната колегия, в която членуват, за промените, свързани с упражняването на професията.

 

 

ОРГАНИ НА НАЦИОНАЛНО РАВНИЩЕ

 

Чл. 19. Органите на Асоциацията са :

 (1). Конгресът на БАПЗГ;

 (2) Национален съвет;

 (3) Управителен съвет на БАПЗГ

 (4 ) Контролна комисия;

 (5)  Комисия по професионална етика;

 (6) Национален съвет по качество (НСК)

 

Чл. 20. Конгресът на БАПЗГ се състои от УС и делегати, избрани на Общите събрания на регионалните колегии.

  1. Представителите по ал.1 се избират от общи събрания на регионалните колегии при норма на представителство един делегат на 75 члена. Членовете към един клон добиват право на още един делегат, ако броят им надвишава с повече от 38 кратното на 75 число.
  2. Членовете на Националния съвет и председателите на Контролната Комисия, Комисията по професионална етика и членовете на НСК, които не са избрани за делегати от общите събрания на съответния клон, участват в работата на конгреса без право на глас. Органът по ал. 1 се свиква на редовни заседания веднъж на 3 години и на извънредни заседания.

 

 

                                                    ПРАВОМОЩИЯ

 

Чл. 21. Конгресът на БАПЗГ:

1. приема, допълва и изменя устава на БАПЗГ;

2. приема, допълва и изменя Кодекса за професионална етика на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти и осъществява контрола по спазването му;

3. избира и освобождава председателя, заместник-председателите, главния секретар и членовете на управителния съвет; председателя и членовете на контролната комисия; председателя и членовете на комисията по професионална етика, член на УС по право за един мандат остава предишният Председател;

4. приема, допълва и изменя правила за издаване на сертификат за квалификация по професиите, включени в организацията по чл. 2, ал. 1;

5. избира и освобождава председателя и заместник-председателите в Националния съвет по качество, както и представителя на съсловната организация във Висшия медицински съвет към министъра на здравеопазването;

6. приема отчетите на управителния съвет, на контролната комисия, на комисията по професионална етика и на Националния съвет по качество;

7. определя минималния размер на членския внос и встъпителния членски внос, размера на отчисленията към органите на национално и регионално равнище;

8. приема правилата за набиране и разходване на средствата на БАПЗГ, които стават неразделна част от Устава;

9. взема решения по всички други въпроси и вътрешни актове, свързани с дейността на БАПЗГ.

10. Изискванията за избор на председателите и заместник-председателите на органите по чл. 9 се определят от конгреса на БАПЗГ: Председателят на УС не може да бъде избиран за повече от два последователни мандата;

Чл. 22. Конгресът :

  1. Отменя решения на другите органи на Асоциацията, противоречащи на закона, Устава или други вътрешни актове, регламентиращи дейността на Асоциацията;
  2. Решенията на Конгреса са задължителни за другите органи на Асоциацията.
  3. Решенията на Конгреса подлежат на съдебен контрол, относно тяхната законосъобразност и съответствие с Устава;
  4. Решенията на органите на Асоциацията, които са взети в противоречие със Закона за съсловието,Устава или предходно решение на Конгреса, могат да бъдат оспорвани пред Конгреса по искане на заинтересуваните членове на Асоциацията или на неин орган,отправено в едномесечен срок от узнаването им, но не по-късно от една година от датата на взимането на решението.

 

 

                                                  СВИКВАНЕ

Чл. 23. (1)Конгресът се свиква на 3 години от Управителния съвет или извънредно по писмено искане на една трета от членовете на Асоциацията. Ако в последния случай Управителния съвет в едномесечен срок не отправи писмена покана за свикването му, то се свиква от съда по седалището на Асоциацията по писмено искане на заинтересуваните членове или натоварено от тях лице.

(2)Управителният съвет може да свиква извънреден Конгрес, ако важни причини налагат това.

(3)С решение на Управителния съвет се определят дневния ред, датата, часа и мястото на провеждане на Конгреса. Най-малко един месец преди посочения ден за свикване на Конгреса в Държавен вестник се публикува покана, която съдържа дневния ред, датата и часа на провеждането му и по чия инициатива се свиква. В същия срок поканата се поставя на мястото за обявления в сградата, в която се намира управлението на Асоциацията.

(4) Член на Конгреса няма право на глас при решаването на въпроси, отнасящи се до :

1. него, неговият съпруг/а/ или роднина по права линия – без ограничения, по съребрена линия – до четвърта степен или по сватовство-до втора степен включително;

2. юридически лица, в които той е управител или може да наложи или възпрепятства взимането на решения.

 

Чл. 24.(1) Конгресът на БАПЗГ се смята за законно проведен при присъствието най-малко на две трети от избраните представители.

 (2) Конгресът на БАПЗГ приема устава и кодексите за професионална етика с квалифицирано мнозинство от две трети от делегатите, а всички останали решения - с обикновено мнозинство от присъстващите.

(3) При липса на кворум конгресът се отлага с един час, след което се провежда с присъстващите членове, които не могат да бъдат по-малко от половината делегати на общото събрание.

                                   УПРАВИТЕЛЕН СЪВЕТ

Чл.25 (1)В работата на Управителния съвет участват:

-Председател;

-Заместник-председатели;

-главен секретар;

-Членове, избрани от Конгреса (с общ брой не по-малко от 11 и не повече от 28 човека - те се избират за не повече от два мандата).

Председателите на НСК, Контролната комисия и Етичната комисия, без право на глас.

 

                        ПРАВОМОЩИЯ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ

Чл. 26. Управителният съвет на БАПЗГ:

1. свиква конгрес;

2. управлява имуществото на организацията;

3. води, поддържа и актуализира годишно националния регистър по чл. 8, т. 2;

4. осигурява ползване на данните от националния регистър за целите, определени в закона;

5. ръководи дейността на БАПЗГ по изпълнението на нейните функции;

6.работи съвместно и подпомага дейността на Националния съвет по качество.

7. определя щатните длъжности, необходими за осъществяване на дейността, техническият персонал и трудовите възнаграждения и хонорари. При положение, че никой от членовете на УС не може да поеме платената длъжност главен секретар, УС има право да проведе конкурс за организационен и технически секретар.

8. Взема решения за издания и избира главен редактор на печатния орган на Асоциацията.

9. Избира от състава си представители за участие в различни комисии на национално ниво.

10. Определя ресорите на членовете на УС и Регионалните колегии, за които отговаря всеки член на УС.

11. Осигурява защита на данните в регистъра от неправомерен достъп;

12. Приема годишен финансов план и програма за дейността на Асоциацията

13. Подготвя и внася в Общото събрание – събор отчет за дейността на Асоциацията

14. Определя реда и организира извършването на дейността на Асоциацията и носи отговорност за това

15. Определя адреса на Асоциацията

16. Взаимодейства със сродни сдружения и други организации в страната и чужбина за изпълнение целите на сдружението

17. Съставя помощни комисии по различни проблеми, съставени от членове на съюза или други експерти

18. Координира и подпомага дейността на районните колегии на Асоциацията, избира от състава си представители за участие в различни комисии на национално ниво

19. Взима решения относно дължимостта и размера на членския внос или имуществените вноски;

20. Взима решение за участие в други организации

21. Взима решения за разрешени от закона дейности

 

                                                 СВИКВАНЕ

 

Чл. 27. (1) Заседанията на Управителния съвет се свикват и ръководят от председателя. Председателят е длъжен да свиква заседание на Управителния съвет при писмено искане на една трета от членовете му. Ако Председателят не свика заседание на Управителния съвет в едноседмичен срок, то може да се свика и от всеки от заинтересованите членове на Управителния съвет. При отсъствие на Председателя, заседанието се ръководи от Заместник – председател.

(2) Управителният съвет се свиква при необходимост на заседанието, но най-малко веднъж на три месеца. Свикването се извършва с покана, отправена от Председателя на Асоциацията – препоръчано писмо, факс или e-mail  до всеки от членовете на Управителния съвет, в което се посочва датата, часът, мястото и  дневния ред.

(3) Управителният съвет може да взима решение, ако на заседанието му присъстват повече от половината от неговите членове.

(4) Присъстващо е и лице, с което има двустранна телефонна или друга връзка, гарантираща установяването на самоличността му и позволяваща участието му в обсъждането и взимането на решения. Гласуването на този член се удостоверява в протокола от председателстващия заседанието.

(5) Решенията се взимат с мнозинство от присъстващите, а решенията за  разпореждането с имуществото – с 2/3 от присъстващите.

(6) При наличие на равен брой гласове, гласът на Председателя е решаващ.

(7) Управителният съвет може да взима решение и без да бъде провеждано заседание, ако протоколът за взетото решение е подписан без забележки и възражения за това от всички членове на Управителния съвет.

 

                ПРЕДСЕДАТЕЛ И ЗАМ. ПРЕДСЕДАТЕЛИ НА УС

 

Чл. 28. (1) Председателят на Управителния съвет:

1. Ръководи дейността на Асоциацията и на Управителният съвет;

2. Лично или чрез упълномощен член на Управителният съвет, член представлява Асоциацията при всички контакти в страната и чужбина;

(2) В случай, че Председателят на Асоциацията е в невъзможност трайно да изпълнява своите функции, Управителният съвет на Асоциацията упълномощава един от зам.председателите или друг член на Управителният съвет за временно изпълняващ длъжността Председател.

(3) Председателят на Асоциацията съхранява печата.

(4) Председателят получава възнаграждение в размер, определен от УС,  за осъъществяваната от него дейност.

(5) Зам.-председателите подпомагат Председателя в дейността му и го заместват по време на отсъствие.

(6) Главният секретар на УС;

-         ръководи дейността по непосредствено изпълнение на решенията на УС

-         организира заседанията на УС

-         организира технически и административно дейността на УС

-         главният секретар е на платена длъжност с граждански или трудов договор

-         осъществява взаимодействие с регионалните колегии.

 

Чл. 29 (1) контролната комисия на БАПЗГ се състои от председател и четирима члена.

   (2) Комисията по ал. 1:

1. контролира законосъобразността и целесъобразността на приетите от управителния съвет решения и тяхното изпълнение;

2. представя пред Конгресана УС на БАПЗГ отчет за своята дейност и предложение за освобождаване или неосвобождаване от отговорност на Управителния съвет.

3. при констатирани нарушения на закона, Устава и решенията на Конгреса в 14-дневен срок изготвя доклад, който внася в Управителния съвет на БАПЗГ или свиква Конгрес на УС на БАПЗГ.

 

Чл. 30. (1) Комисията по професионална етика на БАПЗГ се състои от председател и шест члена.

(2) Заседанията на комисията по ал. 1 са закрити. Комисията се произнася по въпроси, свързани с професионално-медицински, морално-етични и деонтологични норми, възникнали при упражняването на професиите.

 

                                    НАЦИОНАЛЕН СЪВЕТ

 

Чл. 31. (1) Националният съвет се състои от членовете на Управителния съвет, председателите на регионалните колегии, председателите, зам. Председателитге на НСК, Контролната и етичната комисиии и представители на съвета на главните сестри, които са без право на глас.

(2) В работата на Националният съвет могат да бъдат привлечени за участие членове на съюз и без право на глас.

    (3) Председателят на Националния съвет е председател на Управителния съвет на БАПЗГ

    (4) Националният съвет взема решения по определени въпроси, свързани с възложените функции на съсловната организация

    (5) Националният съвет се свиква на заседание по предложение на петима от членовете му не по-малко от един път годишно.

    (6) Решенията на Националния съвет се приемат с обикновено мнозинство

 

НАЦИОНАЛЕН СЪВЕТ ПО КАЧЕСТВО.ПРАВОМОЩИЯ

 

Чл.32.Участва в изработването на наредбата за компетенциите на професионалистите по чл. 7 от Законо на съсловието ипредлага на министъра на здравеопазването критерии за професионалните степени на медицинските сестри и акушерките в съответствие с професионалната им квалификация и трудов стаж;

1.          издава сертификати за квалификация по професията в съответствие с нормативно определените изисквания и правилата по чл. 8, т. 3 от Закона за съсловието;

2.          изработва правила за добра практика за упражняване на професията от медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти;

3.          ползва националния регистър, информационната система по този закон и достъпа до личните данни и защитата им;

 

Чл. 33. (1) Националният съвет по качество се състои от 13 членове, в това число председател и трима заместник-председатели.

(2) В състава на Националния съвет по качество се включват:

1. шестима членове - от квотата на представителите на професията "медицинска сестра" и с минимум три години стаж по специалността;

2. четирима членове - от квотата на представителите на професията "акушерка";

     3. трима членове - от квотата на асоциираните медицински специалисти.

(3) Председателят и заместник-председателите на Националния съвет по качество са лица, които имат придобита образователно-квалификационна степен на висшето образование „бакалавър”, „магистър” или специалност по професионални направления „здравни грижи” или „обществено здраве”, придобита в медицински университет.

(4) Заместник-председателите на Националния съвет по качество са трима, които се избират по един от съответните представители на професиите, включени в организацията по чл. 2, ал. 1 от Закона за съсловието.

(5) Председателят и заместник-председателите на Националния съвет по качество се избират от конгреса на БАПЗГ с мандат три години, но за не повече от два мандата.

(6) При необходимост Националният съвет по качество привлича външни експерти при решаване на конкретен проблем. Председателят на Националния съвет по качество изпраща покана до външните експерти.

(7) След избора на НСК на закрито заседание, съвместно с УС на БАПЗГ се определят направленията, за които отговарят зам. педседателите-сертифициране, добрата медицинска практика, продължаващо обучение и др.

 

Чл. 34. (1) Националният съвет по качество заседава най-малко веднъж месечно, като заседанията се свикват от председателя, а в негово отсъствие 0 от заместник-председателите.

(2) Заседанията на Националния съвет по качество са редовни, ако присъстват най-малко половината от членовете му, като задължително има представители от всички квоти.

(3) Членовете на Националния съвет по качество се уведомяват писмено за дневния ред, датата и часа на заседанието най-малко три дни преди провеждането му.

  (4) Решенията се вземат с явно гласуване с обикновено мнозинство.

(5) Националният съвет по качество приема правила за организацията на дейността си.

(6) Председателят на НСК е на платена длъжност, зам. Председателите са хоноровани. Заседанията на НСК за издаване на сертификат за квалификация са хоноровани.

Чл. 35. (1) Към УС на БАПЗГ се създава Консултативен Съвет на главните сестри от университетските болници (СГС).

(2) съветът на главните сестри се формира на доброволни начала от главните сестри, които не са избрани в ръководните органи на БАПЗГ

(3) Съветът на главните сестри си избира Доаен, който ги представлява в УС на Асоциацията.

Чл. 36. (1) Функцията на СГлС е да дава предложения, изразява мнение и подпомага Асоциацията в дейността й.

(2) Членовете на СГлС вземат участие в работата на Националния съвет, но без право на глас.

           РЕГИОНАЛНИ ОРГАНИ : РЕГИОНАЛНА КОЛЕГИЯ НА БАПЗГ

Чл. 37. (1) Регионалните колегии на БАПЗГ са териториални органи на организацията със седалища и териториален обхват съгласно приложението.

(2) Регионалната колегия се състои от вписаните в регистъра й медицински сестри, акушерки и асоциирани медицински специалисти

Чл. 38. Органите на регионалната колегия на БАПЗГ са:

 

1. общо събрание;

 

2.управителен съвет;

 

3.контролна комисия;

4.комисия по професионална етика

5. Регионален съвет

Чл. 39. (1) Общото събрание на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи се формира на делегатски принцип при норма на представителство един делегат на 20 членове за всяка регионална колегия. Условията и редът за избор на делегати на общото събрание на регионалните колегии на асоциацията се определят в нейния устав.

(2) Управителният съвет на регионалната колегия на БАПЗГ свиква общото събрание на редовни и извънредни заседания. Редовните заседания се провеждат веднъж на три години. Редът на свикване, правилата за работа и за вземане на решения се определят в Устава на РК.

Чл. 40. (1) Общото събрание на регионалната колегия на БАПЗГ:

1. приема правила, програми и планове за работа на органите на регионалната колегия;

2. определя размера на средствата за осигуряване на дейността на регионалната колегия;

3. избира и освобождава председателите и членовете на управителния съвет, на контролната комисия и на комисията по професионална етика

4. избира делегати за конгреса на БАПЗГ- 1 член на 75 души

5. приема отчетите за дейността на органите по т. 3 на регионалната колегия и взема решение по тях;

6. приема правилата за набиране и разходване на средствата на регионалната колегия;

7. взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на регионалната колегия, съгласно действащото законодателство и устава на БАПЗГ.

(2) Правилата, програмите и плановете по ал. 1, т. 1 се приемат в съответствие с устава на БАПЗГ.

Чл. 41(1) Общото събрание на регионалната колегия се смята за законно проведено при присъствието на две трети от избраните делегати. Решенията се приемат с обикновено мнозинство от присъстващите.

(2) При липса на кворум заседанието се отлага с един час, след което се провежда с присъстващите членове, които не могат да бъдат по-малко от половината делегати на общото събрание.

Чл.42(1) Управителният съвет на регионалната колегия на БАПЗГ се състои от председател, заместник-председател, секретар и членове. Броят на заместник-председателите и на членовете, както и правилата за работа и за вземане на решения се определят в правилата за дейността му.

(2) Управителните съвети на регионалните колегии се свикват на редовни     заседания най-малко веднъж на три месеца и на извънредни заседания - при  необходимост.

Чл.43Управителният съвет на регионалната колегия на БАПЗГ:

1. ръководи работата на регионалната колегия в съответствие с решенията на общото събрание;

2. води и поддържа регистъра на регионалната колегия по чл. 8, т. 2;

3. осигурява ползването на данните в регистъра за целите на този закон и защитата им от неправомерен достъп;

4. изпраща списък на своите членове на управителния съвет на БАПЗГ, като го актуализира ежемесечно;

5. управлява имуществото на регионалната колегия;

6. свиква общото събрание на регионалната колегия;

7. осигурява защита на професионалните права и достойнството на членовете на регионалната колегия;

8. вписва в регистъра на регионалната колегия наложените на членовете й наказания по този закон;

9. осъществява други функции, възложени му от общото събрание.

Чл. 44. (1) Председателят на управителния съвет на регионалната колегия на БАПЗГ организира и ръководи работата му и я представлява.

(2) Заместник-председателят подпомага председателя в дейността му и го замества по време на отсъствие.

(3) Секретарят:

1. организира дейността по изпълнение на решенията на управителния съвет;

2. организира и осигурява административно-технически цялостната дейност на управителния съвет.

Чл. 45. (1) Контролната комисия на регионалната колегия на БАПЗГ се състои от председател и членове.

(2) Броят на членовете, правилата за работата и организацията на дейността на регионалните комисии по ал. 1 се определят с решения на общото събрание и правилата за организация на дейността на регионалните колегии.

(3) Комисията по ал. 1:

1. контролира законосъобразността на взетите от регионалните управителни съвети решения и тяхното изпълнение;

2. представя пред общото събрание на регионалната колегия на БАПЗГ отчет за своята дейност и предложение за освобождаване или неосвобождаване от отговорност на управителния съвет;

3. при констатирани нарушения на закона, устава или решенията на общото събрание в 14-дневен срок изготвя доклад, който внася в управителния съвет на БАПЗГ, или свиква общо събрание на регионалната колегия.

(4) Председателят и членовете на комисията по ал. 1 могат да присъстват на заседанията на управителния съвет на регионалната колегия на БАПЗГ.

Чл. 46. (1) Комисията по професионална етика на Регионалната колегия на БАПЗГ се състои от председател и членове. Броят на членовете се определя от общото събрание.

(2) Комисията по ал. 1 се ръководи в работата си от правилата за организация на дейността й и от Кодекса на професионалната етика по чл. 8, т. 4. от закона за съсловието

(3) Комисията по ал. 1:

1. следи за спазване на професионално-медицинските, морално-етичните и деонтологичните въпроси и правила, свързани с упражняването на професията;

2. разглежда жалби по въпросите, посочени в т. 1;

3. издава актовете за установяване на нарушенията по чл. 40;

4. осъществява други функции, възложени от общото събрание на съответните регионални колегии.

(4) Заличаването от регистъра на колегията става само след решение на Националната комисия по етика.

Чл.47. Заседанията на комисията по професионална етика и на контролната комисия на регионалната колегия на БАПЗГ са закрити.

Чл. 48. (1) За членове на управителен съвет, на контролна комисия и на комисия по професионална етика на БАПЗГ и в органите на регионалните им колегии не могат да бъдат избирани лица, които са осъждани за умишлено престъпление от общ характер.

(2) Едно лице не може да бъде член на повече от един от следните изборни органи:

1. управителен съвет на БАПЗГ;

2. управителен съвет на регионалната колегия на БАПЗГ;

3. контролна комисия;

4. комисия по професионална етика.

                 РЕГИОНАЛЕН СЪВЕТ КЪМ РК НА БАПЗГ

Чл. 49. (1) Регионалният съвет се състои от членовете на УС на РК, председателите на дружествата и заместниците им, председателите и членовете на Контролната комисия, на Комисията по професионална етика на БАПЗГ.

(2) Председателят на РК е председател на Регионалния съвет

(3) Регионалният съвет взема решения по оперативни въпроси, свързани с възложените функции на Регионалната колегия.

(4) Регионалният съвет се свиква на заседание от УС на РК или по предложение на петима от членовете му един път годишно.

(5) Решенията на Регионалният съвет се приемат с обикновено мнозинство.

(6) На заседанието могат да присъстват представителите на Съвета на главните сестри, без право на глас.

Чл. 50 (1)  Към РК на БАПЗГ се създава Консултативен Съвет на Главните медицински сестри на здравните заведения в региона

(2) съветът на главните сестри се формира на доброволни начала от главните сестри, които не са избрани в ръководните органи на БАПЗГ

(3) Съветът на главните сестри си избира доаен, който ги представлява в УС на Регионалната колегия

Чл. 51. (1) Функцията на СГлС е да дава предложения, изразява мнение и подпомага Асоциацията в дейността й.

(2) Членовете на СГлС вземат участие в работата на Регионалния съвет, но без право на глас.

ПЪРВИЧНИ ДРУЖЕСТВА НА БАПЗГ КЪМ РЕГИОНАЛНИТЕ КОЛЕГИИ

Чл. 52 (1) В здравните и лечебни заведения се формират първични дружества на Асоциацията.

(2) Членовете на дружеството са работещи в здравното заведение или в сходни здравни заведения или с еднакви длъжности, /напр. училищни сестри/. Всеки член на Асоциацията може да избере в кое дружество да членува, в рамките на общината

(3) Дружеството не може да бъде с по-малко от 20 члена

Чл. 53. (1)  Дружествата на РК провеждат събрание за избор на ръководство и делегати на Общото събрание на РК-на 20 члена 1 делегат.Органи на дружеството са :

Чл. 54. (1) Събранието , ръководството /председател, зам. Председател, секретар и члнове/

-         Контролна комисия

-         Комисия по етика

Чл. 55.(1) Ръководството на дружеството изпълнява всички функции и задачи според Устава на РК и своите планове и програми, приети на събрание на дружеството

(2) Определя размера на средствата, необходими за дейността му и приема правила за тяхното изразходване

(3) Приема отчети за дейността си и взема решения по тях

(4) Взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността му

Чл. 56 (1) Председателят на Дружеството организира и ръководи работата му и го представлява пред ръководството на здравното заведение, общинското ръководство, обществеността и др.

(2) Председателят представлява дружеството на всички нива , на които се вземат решения за съсловието и дейността му в здравното заведение или друга структура

(3) Зам. Председателят подпомага Председателя и го замества при отсъствие

(4) Секретарят организира дейността по изпълнение на решенията на ръководството

Глава шеста.

НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ

Чл. 57. Членовете на БАПЗГ носят отговорност за следните нарушения, допуснати при изпълнение на професионалните им задължения:

1. неспазване на правилата, предвидени в Кодекса за професионална етика;

2. неспазване на правилата за добра медицинска практика.

Чл. 58.  За нарушения по чл. 40 на членовете на БАПЗГ могат да бъдат налагани следните наказания:

1. порицание;

2. глоба в размер от една до пет минимални работни заплати;

3. заличаване от регистъра за срок от три месеца до три години.

Чл. 59.  Комисиите по професионална етика на регионалните колегии на БАПЗГ разглеждат жалби за нарушения по чл. 40 от Закона за съсловието

Чл. 60.  (1)  Нарушенията по чл. 40 /от Закона за съсловиет/.се установяват с акт за констатирано нарушение

(2) Актове по ал. 1 има право да съставя всеки член на комисията по професионална етика към регионалната колегия на БАПЗГ.

(3) Наказателните постановления се издават от председателя на управителния съвет на регионалната колегия на БАПЗГ.

(4) Препис от наказателното постановление се изпраща на ръководителя на здравното заведение, в което работи наказаното лице

Чл. 61. (1) Съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления по този закон се извършват съгласно Закона за административните нарушения и наказания.

(2) Сумите от наложените глоби постъпват в приход на регионалната колегия на БАПЗГ.

Чл. 62.  (1) Налагането на наказанията по чл. 41от Закона за съсловието не изключва търсенето на наказателна или гражданска отговорност или на дисциплинарна отговорност по Кодекса на труда

(2) Когато при разглеждането на жалби органите по чл. 42 и 36 /от Закона за съсловието/ констатират данни за други нарушения извън тези по чл. 40 от Закона за съсловието, т.е. сигнализират компетентните органи за търсене на отговорност

IV. ИМУЩЕСТВО И ФИНАНСИРАНЕ

 

Чл. 63. Имуществото на Асоциацията се състои от пари, вещи, вещни права, права за ползване, права върху интелектуалната собственост и всички други права, които законодателството допуска да бъдат елементи от имуществото на юридическото лице.

Чл. 64. Паричните средства на Асоциацията се съхраняват в банкова сметка. Тя може да ги влага в държавни или гарантирани от държавата ценни книжа и други инвестиционни инструменти, като се ръководи от съображения за сигурност на вложените средства.

Чл. 65. Ръководствата на Асоциацията на основание § 2 от Закона за съсловието подават молба до съответните принципали за осигуряване на помещения, необходими за осъществяване на дейността им.

(1)   Членски внос, встъпителен членски внос и такси за сертифициране

(2)   Доброволни  вноски и дарения от физически и юридически лица от страната и чужбина.

(3)   Рекламиране на здравни грижи

(4)   Обучение, чрез провеждани  квалификационни курсове по актуални проблеми на здравните грижи от спечелени проекти по програми; от осъществяваното сътрудничество

(5)   Постъпления от печатни органи

(6)   Други позволени от закона източници

Чл. 66. (1) Асоциацията може да  образува и участва в търговски дружества по законоустановения ред, като решение за това се взима от Управителният съвет

(2) Приходите от стопанската дейност се използват за постигане на целите й

(3) Асоциацията не разпределя печалба

Чл. 67. Разпоредител на имуществото е Управителният съвет

Чл. 68. Управителите на клоновете и дружествата организират събирането на членски внос и внасят отчисленията за бюджета на БАПЗГ

Чл. 69. По приложението на тази глава и реда за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане бюджета на БАПЗГ, Националният съвет приема отделен правилник

Чл. 70. Членовете на Асоциацията не носят отговорност за нейните задължения

ПРЕКРАТЯВАНЕ

Чл. 71.Асоциацията се прекратява:

 

/1/ С решение на Общото събрание - събор с мнозинство 2/3 от присъстващите.

 

/2. / По решение на съда.

 

ЛИКВИДАЦИЯ. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ИМУЩЕСТВОТО СЛЕД ЛИКВИДАЦИЯ

Чл. 72. При прекратяване на БАПЗГ се извършва ликвидация от Управителният съвет или чрез упълномощено от него лице. При ликвидация, ликвидаторът е длъжен, по възможност, да удовлетвори кредиторите на Асоциацията от наличните парични средства, а ако това е невъзможно-чрез осребряване на движимото, а след това и на недвижимото имущество, съгласно разпоредбите на Чл. 43  /1/ и /2/ от  ЗЮЛНЦ.

Чл. 73.(1) Имуществото останало след удовлетворяване на кредиторите, се предоставя на друго юридическо лице с нестопанска цел със същата или близка нестопанска дейност по решение на Общото събрание – събор

(2) Ако имуществото не бъде предоставено по реда на предходната алинея, то се предава на общината  по местоседалището на Асоциацията

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 74. Асоциацията има кръгъл печат с надпис “БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ПРОФЕСИОНАЛИСТИТЕ О ЗДРАВНИ ГРИЖИ” – София.

Асоциацията има собствена емблема, която се поставя на всички официални документи.

Чл. 75. Централен печатен орган на Асоциацията е списание „Здравни грижи”

Чл. 76. За неуредени по този Устав въпроси се прилагат разпоредбите на действащото българско законодателство. Уставът е съставен в два еднообразни екземпляра – единият за Софийски градски съд, а другият - за Асоциацията.

Чл.77. Уставът е приет на Конгреса на БАПЗГ, проведено ..........................................

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УС  :

/проф- д-р Станка Маркова/